10 podcasts til efteråret

Selvom termometeret ikke helt vil indrømme det, afslører farverne på bladene og de stadigt længere skygger, at efteråret er kommet og kun tager mere og mere til.

For mig er efteråret tid til stilhed og fordybelse. Det er både i bøger, TV-serier og podcasts. Jeg elsker at sidde i min hvide lænestol med en god historie i hænderne, eller sætte en spændende podcast på i bilen på vej hjem fra arbejde. Og lige netop podcasts vil jeg dele lidt ud af her.

Jeg har samlet 10 podcasts, som du kan lytte til igennem efteråret. Der er lidt forskelligt, og både på dansk og engelsk, men fælles for dem alle er, at det er nogle, jeg personligt godt kan lide, så det er ikke nødvendigvis spotifys top10 eller dækkende for alle genrer. Jeg håber, at der er noget, du kan blive inspireret af på listen.

#1 Third Ear

Third Ear var den podcast, der i sin tid fik mig overbevist om, at mediet kan noget. Den er primært lavet af Tim Hinman og Krister Moltzen og med tiden er flere kommet til. Hvert afsnit starter med Tim Hinmans karakteristiske amerikanske accent, som tager os ved hånden og sætter rammen for den historie, vi skal til at høre.

For Third Ear fortæller historier. Virkelige historier. Det kan være alt fra historien om Kvinden med den tungekuffert, som Krister Moltzen sætter sig for at finde, eller det blå brev, som bliver fundet midt i rydningen af et dødsbo, som fortæller en hel livshistorie, eller de to danske Stasi-agenter og deres (ægte?) spionagearbejde i Danmark.

Third Ear er klart en af mine favoritter og meget af deres materiale ligger frit tilgængeligt på Spotify eller andre platforme, mens noget kræver abonnement.

Lyt her

#2 Genstart

Genstart er en af DRs nyhedspodcasts. Jeg vil skynde mig at lave en disclaimer og sige, at ikke alle afsnit er lige gode, og jeg var nok mest begejstret for den under coronanedlukningen, da jeg fandt den, men jeg hører den stadig næsten dagligt.

I Genstart får du én nyhedshistorie, hvor en ekspert fortæller om historien og konteksten helt fra starten i løbet af små 30 minutter. Jeg sætter den som regel på om morgenen på vej til arbejde, og når jeg er fremme, er afsnittet slut. På den måde føler jeg mig nogenlunde opdateret – og også på mere end bare overskriftsniveau – uden at skulle lytte til radio med journalister, der småskændes med de medvirkende, eller bruge tid på at scrolle en masse artikler igennem, som jeg ikke har interesse i.

Genstart udkommer dagligt i hverdagene.

Lyt her

#3 This American Life

This American Life er egentlig et amerikansk radioprogram fra Chicago og bliver lavet af Ira Glass, som af mange ses som ham, der satte standarden for podcast længe inden vi andre kom med på bølgen, og man forstår godt hvorfor.

Serien udkommer ugentligt med et tema, som så bliver behandlet gennem 2-3 forskellige historier.

Som titlen antyder, som er den centreret omkring USA og amerikanske forhold, men temaerne er ofte almengyldige eller interessante at forholde sig til i den time, som et afsnit varer.

Lyt her

#4 Serial

Serial er en spin off af This American Life og tager en større og mere kompleks historie under behandling gennem flere afsnit. I første sæson forsøger journalisten at finde ud af, om Adnan Sayed er skyldig eller uskyldigt dømt for mordet på sin gymnasiekæreste – en serie, der senere er lavet til en Netflixdokumentar.

I en anden sæson, som har sit egen navn “S-town”, besøger vi den søvnige midtvestby for at opklare et mord, men ender med at blive betaget af byens beboere – igen, en virkelig historie.

Serial udkommer ikke regelmæssigt, men i sæsoner, så der skal man holde øje for nyt indhold, men der er allerede masser af afsnit at gå i gang med.

Lyt her

#5 Freakonomics

Freakonomics er min go-to podcast, hvis jeg gerne vil lære noget. Værten er økonom og sammen med en lang række gæster undersøger han problemstillinger eller emner, der undrer ham ud fra en økonoms perspektiv.

Fx undersøger de, hvorfor projekter altid springer tidsplanen – og spoiler, her taler de med en dansk ekspert – hvilken funktion og effekt bandeord har for os som mennesker, hvorfor flytrafik er sikrere end biltrafik, hvilken betydning luftforurening har for din hjerne og meget meget mere.

Der er pt. 557 afsnit, du kan dykke ned i og finde lige det tema, der interesserer dig.

Lyt her

#6 Detox din hjerne

Tilbage til de danske podcasts finde vi “Detox din hjerne” med Morten Elsøe og Anne Gaardmand. Sammen ser de på sundhedstrends og myter og afliver dem med videnskaben under armen. Ikke bare siger de, hvad der er BS, men de begrunder det også.

Som bonus deler Morten Elsøe også en masse indhold på instagram, hvor han som regel er god til at svare tilbage, hvis man har spørgsmål eller input til emner, de kan se på.

Lyt her

#7 En Kræftpræstation

Den her podcast er særlig for mig. Det er nemlig min mor, der har lavet den for at undersøge, hvad det betyder at være mor til et kræftramt datter – mig. Gennem en række afsnit taler hun med forskellige personer, der alle berører en del af det, man kan blive ramt af som pårørende til én med en alvorlig sygdom.

Den er ærlig og kommer ikke altid med svar med tør lade uvisheden og frygten få den plads, den helt uden at få lov, selv tager.

Lyt her

#8 The Happiness Lab

Yale professoren Laurie Santos bemærker, at mange af de studerende mistrives mentalt og derfor starter hun et kursus i glæde, hvor hun underviser i, hvad der, ifølge videnskaben, gør og lykkelige. Kurset blev så stor en succes, at hun endte med at gøre det til en podcast, og her er den.

Det er klart starten af podcasten, der er mest interessant, da det er her hovedparten af hendes forskning ligger, og man bliver uden tvivl klogere på emnet af at lytte til hende. Den kan varmt anbefales . også selvom man ikke mistrives.

Lyt her

#9 Pray As You Go

Pray as you go er en daglig andagt på ca. 15 minutters længde. Det er jesuitter, der står bag og formen er meditativ med udgangspunkt i et stykke musik og et skriftsted, så man bliver guidet ind i tid med Gud.

Jeg kan godt lide at sætte den på, mens jeg drikker min morgenkaffe.

Lyt her

#10 Den Nordiske Odyssé

Vidste du, at Homers Odyssé i virkeligheden forgår i de nordiske lande og at Odysseus var fynbo? Det er i hvert fald teorien hos en italiensk historiker, som mener, at fortællingerne i Odysseen i virkeligheden kommer fra de nordiske lande og er endt i Grækenland gennem en migration, hvor historierne fulgte med.

DR går i Odysseus’ fodspor – i Norden – mens de prøver at finde ud af, om det. nuvirkelig også kan passe.

Alle afsnittene kan findes online.

Lyt her

Jeg håber, at der er noget, der har fanget din interesse, og hvis du selv kender en podcast, som jeg absolut ikke må gå glip af, så siger du bare til.

Skriv en kommentar